Termenul de ”Motor de cautare” este adesea folosit pentru a descrie atat motoarele de cautare bazate pe boots-uri (robot de cautare) cat si cele ale caror baze de date sunt intretinute de catre oameni (directoare), precum Dmoz. Aceste doua tipuri de motoare de cautare isi imbogatesc baza de date prin doua metode complet diferite.

Motoarele de cautare precum Google isi maresc baza de date automat prin/sau cu ajutorul boots-urilor care au rolul de “cauta-gaseste-editeaza”, deci in concluzie, utilizatorului sunt afisate rezultatele gasite de acesta.
Acesta ar putea explica si faptul, ca odata cu o schimbare survenita pe o pagina web, se poate schimba si pozitionarea sau clasamentul sitului in motoarele de cautare, deoarece schimbarile survenite vor fi recunoscute la urmatoarea cautare.
Prin schimbare se intelege orice modificare minora in cadrul unui sit, cum ar fi titlul paginii, structura acestuia, partea de continut, etc.

Directoarele intretinute de oameni, desi termenul intretinut poate nu este cel mai adecvat, cum ar fi Dmoz, depind in totalitate de munca omului.
Pentru ca un sit sa fie listat intr-un director, situl respectiv trebuie introdus, adica se introduce situl in categoria ceea mai potrivita, se recomanda un titlu si o scurta descriere, desigur in cazul in care ducem lipsa de imaginatie avem la indemana ajutorul unui editor, dar precum se si vede nu exista nici o automatizare in procesul de listare, in afara de introducerea datelor, totul se rezuma la un grup de persoane(editori) care sunt responsabili pentru listarile din director.
O alta diferentiere importanta ar fi, ca o cautare in cadrul bazei de date dintr-un director se realizeaza doar pe baza informatiilor introduse in momentul inregistrarii, neluand in considerare structura, sau continutul actual al sitului inregistrat..
Schimbarea in parte a sitului nu atrage dupa sine si o modificare a statutului acestuia in cadrul directorului si nici in cadrul listarilor.
Am putea trage urmatoarea concluzie, lucrurile care pot fi importante pentru motoarele de cautare nu sunt, sau sunt mai putin importante din puctul de vedere al directoarelor. Singurul atu, in privinta listarii unui sit in cadrul directoarelor, este un continut cat mai adecvat privind tematica abordata de sit.

Partile unui motor de cautare
Motoarele de cautare sunt constituite din trei elemente majore:

Primul si cel mai important este partea de “spider” sau partea de ”Crawler” (A se tara).
Spiderul viziteaza pagina, citeste continutul, in urma caruia urmareste linkurile afisate spre pagini interioare sau spre alte situri. Totul este cat se poate de simplu, adica linkurile pot fi considerate elemente de legatura intre doua situri diferite sau intre paginile aceluias sit.
Pe baza acestui fapt putem deosebi linkuri interioare (care leaga paginile aceluias sit) si linkuri exterioare (leaga paginile a doua situri diferite) mai pe larg …vezi aici….
La baza acestor spidere se afla un anumit algoritm, o periodicitate, adica un spider se reintoarce la sit, regulat, in fiecare zii/saptamana/luna, pentru a colecta date noi despre eventualele schimbari survenite pe acesta.

Datele obtinute de pe urma spiderului sunt trimise automat la elementul doi al unui motor de cautare, mai exact Indexul.
Indexul, supranumit de multe ori si catalog, functioneaza ca si un sertar urias de informatii, toate datele obtinute de catre spider sunt catalogate, iar in cazul unor schimbari survenite pe un sit datele se reactualizeaza.
Exista cazuri cand, schimbarile detectate de catre spider nu vor fi automat indexate. Exista un interval cand putem afirma despre un sit, sau o pagina noua, ca a fost vizitat de spider, dar nu a fost inca indexat. in urma acestui fapt, paginile vizitate de spider nu vor aparea in rezultatele motoarelor de cautare doar abia dupa indexarea acestora.
Ultima componenta a unui motor de cautare este partea de software (cel care genereaza rezultatele pe baza indexarii).

Partea de soft poate fi considerat si cea mai complexa parte a unui motor de cautare.
Dintre atributiile sale merita toate atentia: cautarea prin Index si afisarea rezultatelor.
Astfel partea ceea mai interesanta, dar si ceea mai dificila din punct de vedere al Optimizarii, este partea de soft, adica – anticiparea algoritmului utilizat, in vederea obtinerii unor pozitionari mai bune pentru anumiti termeni de cautare.

Termenul cel mai potrivit pentru a defini profesia de Optmizator pentru Motoare de Cautare (SEO) ar fii: anticiparea algoritmilor folosite de diferitele motoare de cautare.
Merita de mentionat, ca toate motoarele de cautare sunt compuse din cele trei elemente amintite mai sus, diferenta dintre ele constand prin folosirea intr-un procentaj diferit ale acestor elemente.
Datorita acestor diferentieri rezultatele obtinute difera de la un motor de cautare la altul.